06210604 - Préparation à la Recherche en Ressources Humaines et Organisation

Crédits ECTS 2
Volume horaire total 12
Volume horaire CM 12

Responsables

Objectifs

The aims of this course are to give student a first view of how to make a scientific research, to give them the tools to make a good research, or field enquiry, and to know how to disseminate it. it could help students to choose to pursue in research master, or to follow the special research optional lesson. This course's objective is to present characteristics and the contributions of a scientific approach in HRM &OB, and to prepare student for the writing of the synthesis dissertation of 1rst year, and final dissertation of master.

CONNAISSANCES À ACQUÉRIR
  • Knowing how to build and to structure research
  • Master the standards of written and oral communication in research
  • Build contemporary issues in HRM research
  • Master the HRM policies analysis tools

COMPÉTENCES CIBLES
  • Know how to write and present (written and oral) analytical work meeting academic requirements
  • Read and understand a research article
  • Be able to distinguish scientific knowledge from other forms ideas
  • Learn about careers in research and higher education
  • Know the major trends of research

DIMENSION DE RESPONSABILITE SOCIALE
We will talk about the ethics'issues in research

Contenu

  • General considerations
  • The epistemological framework for research
  • Design: Create / collect data in research
    • Data collection: the investigation in research
    • The collection of data through observation
    • Data collection by experimentation
  • Data Analyse in HRM & OB research
    • quantitatively analyze data
    • qualitatively analyze data
  • Organize and communicate research results

Bibliographie

OUVRAGES DE REFERENCE :
- THIÉTART, Raymond-Alain. Méthodes de recherche en management-4ème édition. Dunod, 2014.
- ROUSSEL, Patrice et WACHEUX, Frédéric. Management des ressources humaines: Méthodes de recherche en sciences humaines et sociales. De Boeck Supérieur, 2005.
- Blanchet A. Gotman A. (1992). L'enquête et ses méthodes : l'entretien. Paris : Ed. Nathan.

OUVRAGES COMPLEMENTAIRES :
-Bournois F., Brabet J.coord (1993). Les connaissances en gestion des ressources humaines in : Repenser la gestion des ressources humaines ? coordonné par Julienne Brabet. Gestion Economica.
- Crozier Michel, Friedberg Erhard (1977). L'acteur et le système. Paris. Ed : Ed du Seuil
- Dauberville B., Gilbert P., Pigeyre F. (1996). Les Sciences humaines dans l'entreprise. Paris : Economica
- Demazière D., Dubar Cl. (1997). Analyser les entretiens biographiques. L'exemple des récits d'insertion. Paris : Nathan, coll.Essais et Recherches.
- Delery, J. E., & Doty, D. H. (1996). Modes of theorizing in strategic human resource management: Tests of universalistic, contingency, and configurational performance predictions. Academy of management Journal, 39(4), 802-835.
- Dévereux G. (1980). De l'angoisse à la méthode dans les sciences du comportement. Paris : Flammarion.
- Favret-Saada J. (2002). Les mot , la mort, les sorts. Paris : Folio essais
- Geerzt, C. 2002. Savoir local Savoir global : Les lieux du savoir, Sociologie d’aujourd’hui, 3ième édition, Paris: PUF, 393 p. (Original: Local knowledge further essays in interpretive anthropology, basic book, Inc., New York, 1983)
- Hall E.-T. (1971). La dimension cachée. Paris : Seuil.
- Herreros G. (2002) Pour une sociologie d'intervention. Paris : Editions erès
- Hlady-Rispal M. (2002). La méthode des cas. Application à la recherche en gestion. Bruxelles : Ed. De Boeck Université.
- Igalens J., Roussel P., (1998) Méthodes de recherche en gestion des ressources humaines. Paris
- Kaufmann J.-C. (1996). L'entretien compréhensif. Paris : Ed. Nathan.
- Latour B. (1995) La science en action. Paris : Folio essais.
- Livian Y.F. (1995) Introduction à l'Analyse des Organisations. Paris : Economica
- Livian Y.F. (2004) Management comparé. Paris : Economica
- Mucchielli A. (1994). Les méthodes qualitatives. PUF. Coll. Que sais-je ? (2e éd.).
- Mucchielli A. (1996). Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines. Paris : Armand Collin.
- PAGE, Carole et MEYER, Denny. Applied research design for business and management. McGraw- Hill Higher Education, 1999.
- PIRES, Alvaro P., et al. Échantillonnage et recherche qualitative: essai théorique et méthodologique. La recherche qualitative. Enjeux épistémologiques et méthodologiques, 1997, p. 113-169.
- Quivy R., Van Campenhoudt L. (1995). Manuel de recherche en Sciences sociales. Paris : Dunod.
- Remenyi, D, 2013. Case Study Research, Academic Conference and Publising International Limited, 204 p.
- Roussel P., Wacheux F. (2005) Management des ressources humaines. Méthodes de recherche en Sciences Humaines et sociales
- Wacheux F. (1996). Méthodes qualitatives et recherche en gestion. Paris : Economica.
- Watzalwick P. (ed) 1988, L'invention de la réalité. Comment savons-nous ce que nous croyons savoir. Contribution au constructivisme. Parsi : Seuil.
- SCHMITT, Neal, KLIMOSKI, Richard J., FERRIS, Gerald R., et al. Research methods in human resources management. South-Western Pub, 1991.

OUVRAGES OU ARTICLES DE RECHERCHE EMBLEMATIQUES SUR LE SUJET DU COURS :
- THIÉTART, Raymond-Alain. Méthodes de recherche en management-4ème édition. Dunod, 2014.

PUBLICATIONS DES ENSEIGNANTS-CHERCHEURS DE L’IAELYON SUR LE SUJET DU COURS :
- de Bovis Vlahovic, C, Dressayre, C, 2015, « Quand un jeu de cartes favorise l’appropriation d’un référentiel de compétences », in Revue Internationale de Management des Homme & Entreprise. ISSN 2259-2490.
- de Bovis Vlahovic, C, Dressayre, C, 2015, « Playing Cards to Create Data: How to Link Knowledge and Praxis to Redesign Competencies Framework », 14th European Conference on Research Methodology for Business and Management Studies, Valletta, Malta, (2015 June). pp. 160-169.

Contrôles des connaissances

Examen Terminal
Ecrit
Assigment du : research proposal

Contrôle continu
Notation pendant les enseignements 15 minutes
By 4 students, you will present & discuss a research paper, following a specific framework, you will received.

Informations complémentaires

MODALITES PEDAGOGIQUES / NATURE DES SUPPORTS
The class will be given, sustained by slide presentation, a part of this presentation could be given to students through moodle, if the professors observe a real involvement of the students. many documents will be put on moodle platform, with acces to students, to complete by themselves this course.

LECTURE(S) CONSEILLEE(S) :
• Cadin L., Guérin F., Pigeyre F. (2007). Gestion des Ressources Humaines. Pratiques et Eléments de Théorie. Paris : Dunod. 3ème ed.
• Igalens J., Roger A. (2007) Master Ressources Humaines. Paris : Editions ESKA
• Stankiewicz F. (2007). Manager RH. Des Concepts Pour Agir. Bruxelles : de boeck éditions
• Thévenet M., Dejoux C., Marbvot E., Bender A .F. (2007) Fonctions RH. Politiques, métiers et outils des ressources humaines. Paris :Pearson Education.

Revues et journaux :
Entreprises et Carrières
Liaisons Sociales
Revue Sciences Humaines
Revue Personnel