Julien Cloarec
Professeur des Universités en Marketing | Vice-Président en charge de la Stratégie Numérique et de l'Intelligence Artificielle | Fondateur et Directeur de l’iaelyon Center for Artificial Intelligence | Responsable du PER Marketing
iaelyon School of Management
Enseignants
-
Professeur des universités
Fonctions
Julien Cloarec est Professeur des Universités en Marketing et Vice-Président en charge la Stratégie Numérique et de l'Intelligence Artificielle de l’Université Jean Moulin Lyon 3. À l’iaelyon School of Management, il est également Fondateur et Directeur de l’iaelyon Center for Artificial Intelligence, Responsable du PER Marketing et Co-responsable du Master Marketing Connecté et Communication Digitale. Expert reconnu au niveau international en intelligence artificielle, il se concentre sur l'intégration de l'IA tout en préservant la confidentialité des utilisateurs. Il collabore avec des organismes de régulation, des associations professionnelles et des institutions académiques pour sensibiliser, influencer les politiques publiques, et promouvoir un développement responsable de l'IA, où innovation et protection de la vie privée s'équilibrent. Ses recherches ont été publiées dans de prestigieuses revues internationales telles que Research Policy, Technological Forecasting and Social Change, Technovation, Journal of Business Research, Psychology & Marketing et Transportation Research Part A: Policy and Practice.
Julien Cloarec is a Full Professor of Marketing and Vice-President for Digital Strategy and Artificial Intelligence at Université Jean Moulin Lyon 3. At iaelyon School of Management, he serves as Founder and Director of the iaelyon Center for Artificial Intelligence, Chair of the Marketing Department, and Co-Head of the Master’s Program in Connected Marketing and Digital Communication. As an internationally recognized expert in artificial intelligence, he is dedicated to ensuring AI can be deployed without compromising user privacy. He collaborates with regulatory bodies, professional associations, and academic institutions to raise awareness, influence policy, and promote responsible AI development that balances innovation with privacy protection. His work has been published in numerous journals such as Research Policy, Technological Forecasting and Social Change, Technovation, Journal of Business Research, Psychology & Marketing, and Transportation Research Part A: Policy and Practice.